Η ψυχολογία του supermarket: Οι «παγίδες» πίσω από τα ράφια
![]() |
Δημοσίευση | 22 Αυγούστου 2012
του Γιώργου Κόκουβα
Πηγαίνεις στο supermarket γιατί σου τελείωσε το γάλα, και βγαίνεις από αυτό με πέντε σακούλες και άδειο πορτοφόλι. Δεν σας συνέβη ποτέ; Τότε έχετε ανοσία στο marketing και στο merchandising, με τους νόμους των οποίων δουλεύει η αγορά. Η οργάνωση των προϊόντων και η διαρρύθμιση του χώρου ενός supermarket είναι ολόκληρη επιστήμη, ενώ διεθνείς αναλυτές έχουν εφεύρει έναν επιτυχημένο όρο για να περιγράψουν τον τρόπο που οι διάδρομοί του μας προ(σ)καλούν να αγοράσουμε: Trolleyology.
Μπαίνετε στο supermarket με το καροτσάκι σας και η περιήγηση στον ναό της καθημερινής αγοράς ξεκινά. Από ποιους «νόμους» διέπεται; Παρακάτω ακολουθούν μερικοί εξακριβωμένοι από τους ειδικούς κανόνες βάσει των οποίων στήνονται τα περισσότερα καταστήματα. Σημειώστε πόσες ομοιότητες θα βρείτε με το supermarket της δικής σας γειτονιάς.
*Η είσοδος
Κατ’ αρχήν, το πρώτο βήμα σας συνοδεύεται από την επίσημη είσοδό σας σε έναν «άλλο» κόσμο: Σε όλα τα supermarket υπάρχει ένα σιδερένιο κιγκλίδωμα, το οποίο ανοίγει μαγικά για να μπείτε, και κλείνει πίσω σας, σηματοδοτώντας το πέρασμά σας στο καταναλωτικό σύμπαν του supermarket. Το κάγκελο που κλείνει, λένε οι trolleyologists, κηρύσσει επίσημα την έναρξη του αγοραστικού σας ταξιδιού στους διαδρόμους που απλώνονται μπροστά σας.
Δείτε στο παρακάτω video τον Dr. Paul Harrison του Deakin University να εξηγεί πώς «στήνεται» η είσοδος των supermarkets:
του Γιώργου Κόκουβα
Πηγαίνεις στο supermarket γιατί σου τελείωσε το γάλα, και βγαίνεις από αυτό με πέντε σακούλες και άδειο πορτοφόλι. Δεν σας συνέβη ποτέ; Τότε έχετε ανοσία στο marketing και στο merchandising, με τους νόμους των οποίων δουλεύει η αγορά. Η οργάνωση των προϊόντων και η διαρρύθμιση του χώρου ενός supermarket είναι ολόκληρη επιστήμη, ενώ διεθνείς αναλυτές έχουν εφεύρει έναν επιτυχημένο όρο για να περιγράψουν τον τρόπο που οι διάδρομοί του μας προ(σ)καλούν να αγοράσουμε: Trolleyology.
Μπαίνετε στο supermarket με το καροτσάκι σας και η περιήγηση στον ναό της καθημερινής αγοράς ξεκινά. Από ποιους «νόμους» διέπεται; Παρακάτω ακολουθούν μερικοί εξακριβωμένοι από τους ειδικούς κανόνες βάσει των οποίων στήνονται τα περισσότερα καταστήματα. Σημειώστε πόσες ομοιότητες θα βρείτε με το supermarket της δικής σας γειτονιάς.
*Η είσοδος
Δείτε στο παρακάτω video τον Dr. Paul Harrison του Deakin University να εξηγεί πώς «στήνεται» η είσοδος των supermarkets:
*Σταθείτε στο ύψος σας Χωμένοι μέσα σε κάποιον από τους διαδρόμους, ψάχνετε το προϊόν που θέλετε – ας πούμε ότι είναι μια σοκολάτα. Η πιο πιθανή «χαρτογράφηση» των ραφιών είναι η εξής: Στα ράφια που βρίσκονται στο ύψος των ματιών σας θα βρίσκονται οι ακριβότερες, πιο πολυδιαφημισμένες μάρκες, αυτές δηλαδή που το supermarket θέλει να «σπρώξει» περισσότερο στο καλάθι σας. Στα χαμηλότερα ράφια, θα βρίσκονται τα προϊόντα της ίδιας της εταιρίας του supermarket, ενώ στην περίπτωση που κάποιο προϊόν απευθύνεται σε παιδιά, το «βαρύ πυροβολικό» θα βρίσκεται λίγο πιο χαμηλά από το μεσαίο ράφι, στο ύψος δηλαδή του παιδικού βλέμματος.
*Δείτε με, είμαι προσφορά!
*Δείτε με, είμαι προσφορά!
Πηγή: http://www.in2life.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου